Alicja Grygiel, uczennica klasy III d zakwalifikowała się do etapu okręgowego LI Olimpiady Literatury i Języka Polskiego. Alicja przygotowała pracę badawczą z zakresu językoznawstwa na temat: DOŚWIADCZENIE EPIDEMII Z PERSPEKTYWY JĘZYKA. Praca uzyskała wysoki wynik 58 punktów na 60 możliwych! Okazuje się, że w czasie zdalnego nauczania można nie tylko przygotowywać się do matury, ale nawet prowadzić badania językoznawcze i sięgać do zasobów bibliotek dostępnych on-line. Obserwowanie wypowiedzi na temat epidemii pozwoliło Alicji odkryć, w jaki sposób język objawia swoje zdolności tworzenia obrazu rzeczywistości. Sięgając do wypowiedzi i tekstów reprezentujących odmiany stylistyczne, zebrała zróżnicowany materiał leksykalny dotyczący epidemii koronawirusa. Przeanalizowała słownictwo związane z tą epidemią, ale też metafory, w których dominuje obraz walki, zimy i zamknięcia. Może warto zacytować jeden z wniosków obecnych w pracy Alicji:
Język może po prostu nazywać codzienność choroby i chorych, ale może też stygmatyzować. Dzieje się z tak z powodu szerzących się w mediach, nie zawsze sprawdzonych informacji, które często sieją zamęt, zamiast wspierać społeczeństwo. COVID-19 wywołuje niepokój, jest doświadczeniem dotąd obcym jednostce. Lęk ten może prowadzić do dyskryminacji tzw. „innych”, szukania winowajcy zakażeń. W skrajnej sytuacji jest to zrozumiałe, ale jednocześnie nieetyczne, tak właśnie powstają obraźliwe stereotypy. Chory z obawy przed wykluczeniem może ukrywać, że jest zakażony, a takie przypadki utrudnią powstrzymanie epidemii. Dlatego „powinniśmy unikać mówienia o osobach roznoszących wirusa, które infekują; zarażają; przenoszą COVID-19; o odczłowieczających przypadkach COVID-19; podejrzanych o COVID-19 „czy łączenia choroby z konkretną grupą etniczną”, określeń: wirus Wuhan; wirus azjatycki .
Gratulujemy i życzymy powodzenia w kolejnych etapach olimpiady polonistycznej!
Podstawą do moich rozważań na temat etyki języka w czasie epidemii jest: https://www.biuletyn.pw.edu.pl/Odpowiedzialna-uczelnia/Polityka-przeciwdzialania-mobbingowi-i-dyskryminacji/Slowa-jak-wirus-Co-mowic-a-czego-nie-mowic-o-COVID-19; dostęp: 26.11.2020.